Przeczytaj także:
W październiku 2014 w Starostwie Powiatowym udzielono spółce EKOLIDER Sp. z .o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów na terenie działki nr 279/15. W decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów, zgodnie z ustawą o odpadach, nie określa się jej ilości. Była to decyzja administracyjna, której jak twierdzi Starostwo nie było można nie wydać ponieważ nie było postaw do odmowy jej wydania.
Kilka miesięcy działka pełna
Odpady zostały zmagazynowane w bardzo krótkim czasie prowadzenia działalności przez firmę EKOLIDER tj. do kwietnia 2015 roku
Od tamtej pory podjętych zostało szereg kontroli działalności spółki EKOLIDER przez Starostwo Powiatowe, WIOS, których efektem było cofnięcie zezwolenia i zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu usunięcie i przekazanie do utylizacji zgromadzonych odpadów.
W międzyczasie spółka EKOLIDER została sprzedana. Jednocześnie zostało wszczęte wobec spółki postępowanie egzekucyjne w administracji, wydano 2 postanowienia o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia wraz z tytułami wykonawczymi ale nie przyniosło ono oczekiwanych rezultatów ponieważ jak poinformował Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie pod wskazanym adresem spółka nie posiadała faktycznej siedziby i majątku, do którego można by skierować egzekucję administracyjną.
Decyzja
Kolejnym krokiem jaki powinno wykonać Starostwo Powiatowe czy Miasto to wydanie decyzji o wykonaniu zastępczym- usunięcie odpadów zgromadzonych przy Ziejkowej 5, przy czym aby móc wydać taką decyzję muszą być zapewnione środki na wykonanie zastępcze.
Bezpieczeństwo mieszkańców to priorytet
Opady te stwarzają niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia mieszkańców miasta i powiatu najwłaściwszym wydaje się podjęcie działań zmierzających do ich usunięcia i przekazania właściwemu podmiotowi.
Szacunkowa ilość odpadów do usunięcia z działki 279/15 czyli tej, na którą udzielone było zezwolenie na zbieranie odpadów- wynosi ok.400Mg. Koszt przeprowadzenia takiej akcji-usunięcie, transport i przekazanie do utylizacji odpadów zgromadzonych przy Ziejkowej 5 na działce 279/15 może kosztować nawet na poziomie 1mln zł. Usunięcia opadów z działki nr 279/15, na które było zezwolenie podejmuje się powiat, a z działki 279/17 na którą zezwolenia nie było – Miasto Gostynin.
Sesja nadzwyczajna, 1 000 000 zł
Już w piątek na sesji nadzwyczajnej Radni Powiatu będą głosować nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia przez Powiat Gostyniński pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 1 000 0000zł.
W mieście sytuacja wygląda inaczej bowiem burmistrz w projekcie uchwały przedstawionym radnym wskazał zadania, z których chce przenieść ponad 1 500 000 zł. Są to miejskie inwestycje. Trochę więcej działania, myślenia, szukania i może udałby się pozyskać środki zewnętrzne na utylizację śmieci.
Wnioski, apele radnych
Wielokrotnie wnioskowałam do Burmistrza i Starosty o podjęcie pilnych działań ażeby zabezpieczyć naszych mieszkańców przed tym niebezpieczeństwem. Byłam również w kontakcie z WIOS delegatura w Płocku. Myślę, że nam wszystkim zależy na tym, żeby jak najszybciej pozbyć się tych śmieci z Gostynina i liczę, że w najbliższym czasie tak też się stanie a winni tego procederu zostaną solidnie ukarani.
Agnieszka Korajczyk-Szyperska